A füzetben matricák, kifestők, jelzőtábla-felismerési feladatok és logikai játékok várják a gyerekeket. A kiadvány különlegessége, hogy nemcsak száraz tényeket közöl, hanem vizuális, mozgásos és gondolkodtató feladatokon keresztül vezeti végig a fiatal olvasókat a közlekedési helyzeteken. A feladatok során a gyerekek berendezhetnek egy városi kerékpárutat, megtervezhetik a legbiztonságosabb útvonalat az iskolába, felismerhetik és elhelyezhetik a megfelelő közlekedési táblákat, valamint megismerkedhetnek a gyalogosok és járművek közötti viszonyokkal.
A matricák segítségével az oldalak újra és újra alakíthatók, így a tanulás élménnyé válik. A gyerekek színes ábrákon helyezhetik el a forgalmi táblákat, és közben játékosan elsajátítják azok jelentését: tudni fogják, mit jelent az „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” vagy a „Kerékpárút vége” tábla, miért fontos a gyalogátkelőhelyek betartása, és milyen veszélyeket rejt egy forgalmas kereszteződés vagy egy körforgalom.
A Közlekedés biciklivel nagy figyelmet fordít arra is, hogy a gyerekek ne csak a táblák jelentését ismerjék meg, hanem a helyes viselkedést is az utakon. Megtanulják, hogy fontos a sisak viselése, a láthatósági mellény használata, a kerékpár megfelelő felszerelése (csengő, lámpa, fék), valamint azt is, hogyan kell jelezni a kanyarodást. A kiadvány segít a szülőknek és pedagógusoknak is abban, hogy a közlekedésről folytatott beszélgetés ne csupán elméleti, hanem gyakorlati tudáson alapuló legyen.
A könyv játékos módon tanítja meg a gyerekeket arra, hogy ne csak saját biztonságukra, hanem másokéra is figyeljenek. A fejezetek külön foglalkoznak a közös közlekedés szabályaival: hogyan kell viselkedni gyalogosként, mi a teendő, ha tömegközlekedési eszköz közelít, vagy mit jelent, ha egy út mellett nincs külön kerékpársáv. Emellett olyan speciális közlekedési helyzeteket is feldolgoz, mint a vasúti átjárók, a forgalmas kereszteződések vagy az iskolai zónák.
A füzet nem csupán oktató jellegű, hanem kreatív készségeket is fejleszt: színezés, rajzolás, ragasztás és párosítás is helyet kap a feladatok között. A változatos felépítés garantálja, hogy a gyerekek ne unatkozzanak, miközben észrevétlenül tanulnak. Az olyan kifejezések, mint „sorompó nélküli vasúti átjáró” vagy „autópálya – kerékpárral tilos” nemcsak a szókincsüket bővítik, hanem az általános tudásukat is gyarapítják.